بنفشه فتوت؛ علی اکبر فرهنگی؛ عباس علی رستگار؛ عظیم زارعی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهشهای آمیخته کیفی و کمی به شمار میرود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدلسازی معادلات ساختاری بهره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهشهای آمیخته کیفی و کمی به شمار میرود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه خبرگان پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه اخلاق رسانه و مدیریت رسانه میباشد؛ که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز شامل کلیه کارکنان سازمانهای رسانهای مجازی فعال در حوزه خبر (خبرگزاریهای داخلی) بود که با روش نمونهگیری تصادفی و در دسترس 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق اکتشافی در بخش کیفی و پرسشنامه محققساخته در بخش کمّی استفاده شد. پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری مقولهها، مفاهیم و ابعاد استخراج شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای است، طراحی شد و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و فرضیههای برخاسته از مدل پژوهش تأیید شدند.